1 marca 2014

Cień starożytnej architektury w Polsce

W niewielkiej miejscowości Fojutowo możemy podziwiać najdłuższy polski akwedukt - 75 metrów. Został on zbudowany w XIX wieku. Zabytek architektury hydrotechnicznej jest skrzyżowaniem Czerskiej Strugi i Wielkiego Kanału Brdy. 


Dopóki tego nie zobaczyłam na własne oczy, nie byłam w stanie sobie wyobrazić, jak dwie rzeki mogą się krzyżować. Ale jak się okazało, nie ma rzeczy niemożliwych :)

Czerska Struga płynie dołem:

Zaś górą przepływa Wielki Kanał Brdy:

Różnica poziomów dna wynosi 11 metrów. 

Skoro byłam już w pobliżu, wybrałam się również na spacer ścieżką przyrodniczo-leśną doliny rzeki Brdy. Mówi się, że Brda jest najpiękniejszą rzeką w Polsce, a także jedną z najatrakcyjniejszych pod względem krajobrazowych rzeką w Europie. Choć nie mam zbyt dobrego porównania, muszę przyznać, że Brda jest naprawdę wyjątkowa. 




Widzieliście już Brdę? A akwedukt? Jeśli nie, to gorąco zachęcam. Szczególnie, gdy przyroda zacznie budzić się do życia. 

11 komentarzy:

  1. Hahaha, dalej nie wyobrażam sobie jak dwie rzeki mogą się krzyżować...
    Szkoda, że na tablicy informacyjnej nie ma mapki poglądowej.
    Przyznaję, Brdy i akweduktu jeszcze nie widziałam.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedna rzeka płynie dołem, a druga górą. Ale to po prostu trzeba zobaczyć.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. No własnie, też jestem w szoku. Nigdy czegoś takiego nie widziałam. I pewnie dopóki nie zobacze, to nie będę sobie w stanie tego wyobrazić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nawet teraz mam problem, żeby to sobie jakoś w głowie poukładać. Po prostu te rzeki się krzyżują i tyle.

      Usuń
  3. Tam jeszcze nie byłam, tyle miejsc do odkrycia i zdobycia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo, bardzo wiele miejsc jest jeszcze nieodkrytych. I nie sposób do nich wszystkich dotrzeć. Ale warto choć spróbować.

      Usuń
  4. Nie byłam tam, mało tego! nigdy czegoś takiego nie widziałam! zapisuję do listy miejsc, które muszę zobaczyć:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze zachęcam. W Polsce jest wiele ciekawych miejsc.

      Usuń
  5. A to Ci ciekawostka! Ani tam nie byłam, ani nawet o skrzyżowaniu rzek nigdy nie słyszałam. I nie potrafię sobie tego wyobrazić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Też nie słyszałam o skrzyżowaniu rzek, fajnie dowiedzieć się czegoś nowego. Okolica rzeczywiście urocza :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawa budowla. Nigdy wcześniej nie słyszałem, że rzeki mogą się krzyżować. Muszę to kiedyś zobaczyć.
    Pozdrawiam,
    Jacek

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza wyrażającego Twoją opinię.
Dziękuję za wizytę na blogu. I zapraszam częściej ;)