Święta Lipka

Świątynie świata są bardzo różnorodne pod względem architektonicznym. Zależy to od epoki, w której powstały, jak również od miejsca, w którym się znajdują. I jednym z takich wyróżniających się moim zdaniem kościołów jest sanktuarium w Świętej Lipce.


Pierwsze co mnie zaskoczyło, to różowa elewacja świątyni. Nieczęsto, a właściwie wcale, spotyka się kościoły katolickie, które byłyby tak barwne. Raczej są to świątynie pięknie zdobione, ale wykorzystują dość stonowane kolory. A Święta Lipka jest inna.



Jeszcze niedawno temu i ten kościół raczej nie rzucał się w oczy swoimi barwami. Ale muszę przyznać, że bardzo podoba mi się jego obecny wygląd, choć początkowo spoglądałam na jego mury krytycznym okiem. 



Jednak krużganki, które otaczają świątynię, zdołały mnie przekonać do tych wszystkich barw. Przechadzając się wokół kościoła, możemy podziwiać piękne malowidła zdobiące sklepienie tychże krużganków. 



Otoczenie jest bardzo ładnie zagospodarowane. Soczysta zieleń idealnie komponowała się z resztą kolorów. Jednak bardzo przeszkadzały mi druty zawieszone nad dziedzińcem. Szpeciły otoczenie. 



Na temat wnętrza kościoła nie będę się wypowiadać, bo to temat rzeka, jak w przypadku niemalże każdej świątyni. Przekraczamy próg kościoła i dostajemy oczapląsu od tych wszystkich zdobień. Zdjęć też nie mam ze środka z dwóch względów: po pierwsze kościół to miejsce skupienia i nie bardzo wypada latać z aparatem w tę i z powrotem, po drugie nie mogłabym się zdecydować, co chciałabym uwiecznić, tyle tam tego jest. 




Jakoś brak mi weny, żeby dalej się rozpisywać. Studia wysysają ze mnie ostatnie pokłady natchnienia :) Ale z drugiej strony lepiej nie zanudzać ;)
Pozdrawiam Was wszystkich serdecznie. 

Komentarze

  1. Och, Święta Lipka. Cały czas pozostaje w sferze moich marzeń...
    Bardzo żałuję, że nie znam tego sanktuarium. Może kiedyś pojadę z pielgrzymką?
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam tam w średniej szkole i zobacz....nic nie pamiętam :)
    Pamiętam tylko zdjęcie grupowe z napisem na górze
    Święta Lipka Perła Baroku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jednak coś pamiętasz :) Ja byłam na tak niewielu wycieczkach w szkole średniej, że wszystkie pamiętam ;P Poza tym to było tak niedawno.

      Usuń
  3. Esos colores alegran la vista y el alma Nika;)) Me gustan las pinturas y la cúpula.
    Un beso.

    OdpowiedzUsuń
  4. Święta Lipka jest na mojej liście do zwiedzania, ale kiedy tam dotrę? Pięknie tam i faktycznie różowa elewacja bardzo zaskakuje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również długo się wybierałam w tamte strony, ale w końcu dotarłam. Także i ty w końcu pojedziesz do Świętej Lipki.

      Usuń
  5. Zaciekawiłaś mnie tym wnętrzem. Chyba sobie poszukam jakiś zdjęć ;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A potem zachęcam do odwiedzenia miejsca osobiście. Bo co jak co, ale na żywo świat wygląda inaczej niż na zdjęciach.

      Usuń
  6. Bardzo oryginalna elewacja jak na sanktuarium, i zapewne rzuca się w oczy przyciagając wiernych... :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Byłam tam kiedyś, ale zupełnie nic nie pamiętam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mieliśmy okazje być tam kilka razy, a to dlatego że niedaleko mieszkaliśmy i nadal mieszkamy(choć obecnie trochę dalej). Na przestrzeni ostatnich lat kolor fasady zmieniał się kilkakrotnie, ciekawe czy nadal jest różowy, przy okazji sprawdzimy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza wyrażającego Twoją opinię.
Dziękuję za wizytę na blogu. I zapraszam częściej ;)

instagram