Na wzgórzu Św. Wojciecha

Strzelno jest miasteczkiem niepozornym. Nie zachwyca. Nie zachęca też, by zatrzymać się tam na dłużej. Nie wiem, być może na moją ocenę ma wpływ pogoda, jaka mnie tam zastała. I mimo, że miasto nie zapisało się w mojej pamięci zbyt pozytywnie, warto o nim wspomnieć.


Właściwie to chciałabym się na chwilę zatrzymać na wzgórzu Strzelna, gdzie obok siebie stoją dwie świątynie. 


Rotunda świętego Prokopa jest piękna. Jest to też największa świątynia romańska zbudowana na planie koła w Polsce. I choć wewnątrz było zimno jak na biegunie, i tak bardziej mi się podobała niż kościół obok. 


Ale to nie zmienia faktu, że warto wspomnieć chociażby słówkiem o Bazylice św. Trójcy. Nie będę przytaczać historii budowli, bo dla zainteresowanych Internet stoi otworem. Jednak zwrócę uwagę na kilka rzeczy. 

Po pierwsze kolumny, których niestety nie mam na zdjęciach, bo wówczas nie wiedziałam, jak są ważne. Otóż te romańskie zabytki są w całości zdobione płaskorzeźbami przedstawiającymi cnoty i przywary człowieka. Niegdyś pełniło to funkcję takiej biblii pauperum. Poza tym kolumny są wyjątkowe dla dorobku polskiej kultury, gdyż w całej Europie są takie tylko u nas, w Santiago de Compostela i we włoskiej Wenecji. 


Na chwilę uwagi zasługuje również czarny ołtarz Krzyża Świętego. W centralnej jego części widzimy figurę Jezusa ukrzyżowanego. Powiem szczerze, że jeszcze nigdy wcześniej nie widziałam wizerunku Chrystusa, który ukazywałby tak ogromne cierpienie...
Ponadto ołtarz ten jest jednocześnie relikwiarzem. I mieści w sobie aż 658 relikwii. 


I na zakończenie jeszcze taka ciekawostka odnośnie malowideł. W tym kościele jest ich naprawdę sporo. Ale różnią się od tych w innych świątyniach. Bowiem tutaj w Strzelnie pojawiają się napisy w języku polskim. 


Byliście w Strzelnie? Jeśli nie, to zachęcam ze względu na zabytki tak ważne dla dorobku kultury Polski.

Komentarze

  1. Strzelno, byłam tam nawet dwa razy...niestety za każdym razem tylko przejazdem. Powrót był planowany, ale nic z tego nie wyszło:( A mnie się to miasteczko spodobało, oczywiście na pierwszy rzut oka! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i ja powinnam zaplanować powrót w tamtą stronę, to może zmienię zdanie odnośnie Strzelna?

      Usuń
  2. Niko, a mnie się to miasteczko bardzo podoba.
    Myślę, że niezbyt piękna pogoda sprawiła, że źle go odebrałaś.
    A jeszcze ten romański kościół? Cacuszko.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pogoda była naprawdę okropna, mimo, że nie padało. Ale wiało i było zimno. I może przez to nie dostrzegłam nic poza tą ponurą atmosferą. Ale kościół rzeczywiście ładny. I tym bardziej go zapamiętałam, że zwiedzałam z przewodnikiem. A wiadomo, przewodnik zawsze coś ciekawego opowie.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. A mnie się tam Strzelno podoba - tyle że zawędrowałem tu piechotą... (no lata temu ale zawsze)
    A co do wyboru świątyni TAK TAK i jeszcze raz TAK - Romańskie mają duszę i są piękne a barokowe mają zdobienia, złocenia i są kiczowate - to mój osobisty pogląd, ale będę go bronił jak lew własnej grzywy.
    ps - o kolumnach tez nie wiedziałem... dzięki za podpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba naprawdę będę musiała tam wrócić i jeszcze raz spojrzeć na to miasto :)
      Ja również nie przepadam za barokiem. Zdecydowanie za dużo zdobień i właściwie nie wiadomo na czym oko zawiesić.

      Usuń
  4. Nie byłam. A gdzie to jest? Rotunda św Prokopa podoba mi się bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie słyszałam o tym mieście. Rotunda też bardziej by mi się podobała niż kościół obok.
    Generalnie nie lubię takiego złotego przepychu w budowlach sakralnych, ale malowidła piekne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się więc, że mogłam Ci je przedstawić.
      Niestety wiele świątyń ma to do siebie, że są takie przyozdobione. Nie lubię tego, ale trzeba przyznać, że niektóre z takich zabytków są naprawdę cenne.

      Usuń
  6. Byłem tam w ubiegłym roku dwa razy. I powiem, że rzeczywiście czuje się tę historię. Niemniej estetyka miasta pozostawia wiele do życzenia. Zresztą podobnie jak Inowrocław czy Włocławek. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. rzeczywiście, rotunda ma swój urok:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza wyrażającego Twoją opinię.
Dziękuję za wizytę na blogu. I zapraszam częściej ;)

instagram